Äiti Amma

Oon halunnut kirjoittaa Äiti Ammasta, koska ihailen häntä suuresti. Jos sua ei kiinnosta kyseinen henkilö niin tää mun plöräys kannattaa skipata :).

Kiinnostuin Ammasta vuonna 2011 (tai 2010) kun hain elämääni jotain kultaisempaa keskitietä. Ja ehkä henkisyyttä. Oon miettinyt uskoa ja sitä mihin uskon. Oon sanonut itseni kerran irti kirkosta mutta palannut takaisin. En vieläkään tiedä erotakko kirkosta vai ei. Pitää varmaan tutkia asiaa paremmin vielä. Jotenkin munsta tuntuu, että hauan kuulua "johonkin". Mulle usko on aina ollut jotenkin ihan selvää. Minun edesmennyt mummini oli helluntalainen ja suvustamme löytyy ihan tosiuskoviakin. Mutta en tiedä, koenko kuuluvani ev.lut.seurakuntaan vai mihin. Minun usko on sitä, että uskon hyvään ja pahaan. Molemmat ovat mulle olemassa. Uskon siihen hyvään. En tiedä onko se Jumala vai Jeesus vai mikä se on. Nämä on näitä asioita mitä tutkistelen sydämessäni aina aika ajoin. Munsta ei kyllä saa koskaan sellaista, että huutelisin tuolla julkisesti omasta uskostani. Mun mielestä ihmiset saa uskoa mihin haluaa ja suon sen kaikille ihmisille. Eikä mun mielestä siitä tarvi tapella, kuka uskoo mihinkin. Antaa kaikkien kukkien kukkia.



Mutta nyt sitten Äiti Ammaan. Amma muuten tarkoittaa äitiä.

Amma on syntynyt Intiassa pienessä kalastajakylässä. Amma on elänyt köyhän lapsuuden (niinkuin sielläpäin on yleistä). Kun Amma oli 9 vee hänen äiti sairastui ja Amma joutui tekemään kovasti töitä perheen eteen. Hän joutui keräämään ruoantähteitä, jotta perhe saisi ruokaa. Samalla kun hän keräsi ruoantähteitä hän näki myös muualla köyhyyttä ja kurjuutta. Amma auttoi myös muita köyhiä, vaikka hänen perheensä sen kielsi. Amma alkoi myös halaamaan ihmisiä, koska koki, että se lohduttaa ihmisiä. Intiassa naiset eivät saisi halata miehiä, mutta Amma teki niin, koska halusi seurata sydämensä ääntä.

Halauksista johtuen, häntä alettiin kutusmaan Ammaksi eli äidiksi. Amman oikea nimi on Sudhamani.

Amma tunnetaan maailmalla rakkauden, rauhan ja pyyteettömän palvetyön lähettiläänä. Amman uskonto on RAKKAUS ! Amma on omistanut koko elämänsä kärsimyksen ja köyhyyden lievittämiselle. Amma on halannut jo noin 33 miljoonaa ihmistä. Amma ei edusta mitään uskontokuntaa. Mikä ainakin meikäläisestä on hienoa. Ammaa onkin halattu  varmaan jokaisesta uskontokunnasta tulevia ihmisiä. Jopa ateistit on halunnut halata Ammaa.

Amma tekee paljon hyväntekeväisyyttä ja auttaa ilmaiseksi ihmisiä, esimerkiksi Intialaisessa sairaalassa on ilmaiseksi hoidettu noin 2 miljoonaa ihmistä! Amma on saanut tunnustusta työstään ja hänet on palkittu 1993-2010 monella kansainvälisellä palkinnolla. 

Amma on käynyt puhumassa 20 vuoden aikana kansainvälisissä maailmanrauhaa ja uskontojen vuorovaikutusta koskevissa tilaisuuksissa.Siis kutsuttuna. Amman uskoo siihen, että ihmiskunta voi vielä olla yhteisymmärryksessä kaikissa mahdollisissa asioissa (esim. uskontojen välinen epäsopu), ja hän on puhunut tästä aiheesta joka puolella maailmaa.Amma kannustaa ihmisiä myös taistelemaan köyhyyttä vastaan ja luonnon kunnioittamista. Tässä siis vain muutama esimerkki mainitakseni.

Amman hyväntekeväisyysjärjestö on nimeltään Embracing the world eli suomeksi Syleillen maailmaa. Järjestö auttaa terveyden, koulutuksen, asumisen, naisten voimaannuttamisen, katastrofialueiden auttamisen ja vanhustenhuollon alueella YMPÄRI MAAILMAA. Amman järjestö on ainutlaatuinen.



Intiassa, Amritapurissa sijaitsee Amman henkinenkeskus ashrami. Sinne voi kuka tahansa mennä ja oonkin lukenut netistä ihmisten tarinoita sieltä. Siellä kuulemma on ihana rauha ja seesteisyys. Mun yhtenä haaveena ois joskus päästä sinne. Katsotaan mihin mun tie vielä vie :).

Mun tarkoituksena ei ollu "tuputtaa" nyt mitään uskontoa kenellekään. Edelleen kaikki saa mun puolesta uskoa mihin haluaa. 

Minä kuitenkin uskon siihen rakkauteen :)

Ammasta voi lukea Täältä lisää. Linkistä avautuu suomalaiset Amman sivustot. Myös netistä muualta voi lukea lisää esim. näistä avustosjärjestöistä. KVG niinku sanotaan :)







Kommentit

Suositut tekstit