Sarpan onnellisuusprojekti :)


                

Muistatte varmaan mun onnellisuusprojektin, mistä kirjoittelin tuossa taannoin? Ajattelin nyt hieman kertoa siitä lisää. Lueskelin tuossa (pilke silmäkulmassa ja hymy naamalla...kaikkea ei tarvi ottaa niin tosissaan) Gretchen Rubinin "onnellisuusprojekti"-kirjan ja tein samalla muistiinpanoja kirjasta. Kynä sauhuten kirjoittelin omia ajatuksia onnellisuudesta ja kaikesta siihen liittyvästä. Oon huomannut, että kun oon kiinnostunut jostain jutusta, törmäilen siihen asiaan tuon tuosta. Esimerkiksi, töissä meille näytettiin hyvä video onnellisuudesta. Oli aika jännää, koska olin just edellisenä iltana miettinyt paljonkin onnellisuutta.

Niinku aikasemminkin kerroin niin oon kyllä onnellinen. Mutta joku mua tuossa aiheessa kiehtoo. Mun pitäis varmaan alkaa onnellisuustutkijaksi! 

Minäpä vähän availen tuota onnellisuutta ja mitä havaintoja tein omasta elämästä onnellisuudesta. Tein myös listoja (minä rakastan listoja!)miten pystyn saavuttamaan vielä parempaa elämää ja onnellisuutta mun elämässä.


               

Aiemminhan jo laitoinkin tänne onnellisuuslistaa, mitä mun pitää tehdä, että oon tyytyväisempi.
Laitan sen nyt vielä tähän (itselle) muistutukseksi:

1. Ole Sarppa! Ole se mikä olet!
2. Älä vaadi muilta liikoja...ei ne kuitenkaan ymmärrä :D
3. Syö hyvin mutta viisaasti
4. Matkusta, koska tykkäät siitä
5. Hae elokuvakouluun, koska koskaan ei tiedä miten käy
6. Älä ota vastaan työpaikkaa mikä sua ei oikeasti kiinnosta!
7. Kirjoita enemmän
8. Opettele uus laji...tai harrastus
9. Pidä yhteyttä ystäviin vaikka ne ei pitäis suhun
10. Vaadi enemmän
11. Hoida itseäsi myös ulkoisesti
12. Nuku enemmän
13. Hommaa siivooja

Oon tässä "noudatellut" (tuo ei oo oikea sana kuvaamaan tilannetta, mutta menköön) noita kohtia ja välillä tarkistanut niitä mun mustasta, salaisesta päiväkirjasta :D. Huomasin sen olevan helppoa kun noita asioita on sydämestään halunnut. Nuo kohdathan kirjoitin ihan tuosta vain, sen kummempia ajattelematta.
 

               

Gretchen kertoo kirjassa kuinka hän on vuoden jokaiselle kuukaudelle laittanut tavoitteita itselleen. Tuossa kirjassa oli paljon sellaisia asioita, mitä minäkin tavoittelen elämääni.

Yks ihan ensimmäinen lause, joka jäi kummittelemaan mun mieleen kirjasta oli vanha budhalainen sananlasku: "Kun oppilas on valmis, opettaja ilmaantuu".

Tuo on niin totta! Oon monesti huomannut, että kun on valmis johonkin juttuun niin asiat vaan lutviutuu ja menee niin kuin niitten pitääkin mennä. Mua harmitti (oikeestaan vitutti ihan hulluna) kun ilmottauduttiin yhden mun hyvän frendin kanssa sellaselle elokuva ja editointi-kurssille ja se sitten peruttiin. Tuntu, että olin ihan paskana...kyse kuitenkin oli Ouluopiston kurssista, joten mitään ihan maata kaatavaa ei tapahtunut. Mutta tiedättekö, kun on pää täynnä ideoita ja haluais päästää ne ulos jollakin tapaa ja sitten käy noin. Päätin sitten kirjoitella kaikki mahdollinen päässä pyörivä juttu mun salaiseen päiväkirjaan. Ja mun frendi kirjoitti vielä lohduttavat sanat "ens syksynä sitten..". Niinpä, ens syksynä me sitten istutaan siellä kurssilla!

Mutta mitkä asiat tekee mut onnelliseksi? Kirjassa puhuttiin siivoamisesta (siis siitä, että siivoaa kaiken turhan pois...ei mistään joka päiväisestä hullunkiilto silmissä siivoamisesta). Kun löysin Konmari-kirjan viime keväänä niin mun elämä helpottui huomattavasti. En jaksa jauhaa siitä nyt enempää, mutta oon oikeesti onnellinen kun pääsin eroon kaikesta turhasta ja kaapeissa ei oo mitään turhaa. Sanotaankin, että myös sielu puhdistuu kun heittää kaiken tarpeettoman pois. 

Mut tekee onnelliseksi kunnolliset yöunet. Tuossa asiassa aion tsempata. Aion oikeasti mennä aikaisemmin nukkumaan. En ole enää sängyssä netissä tai räplää puhelinta. Menen siis oikeasti nukkumaan. Mulla ainakin on tapana mennä sänkyyn tietsikan kanssa ja lueskella kaikkia tyhmiä juttuja/sivustoja siellä sängyssä...sitten huomaa, että "hups, kello on jo melkeen kakstoista ja kello soi viiden ja puolen tunnin päästä". Oon päättänyt, että alan nukkumaan sen 7-8 tuntia yössä.
 
                

Hoida Sarppa asiat! Kun hoitaa asiat ajallaan, jää aika olla onnellinen enemmän. Eikö niin? Monesti huomaa, että on paljon pieniä asioita mitä pitäis tehdä. Sitten sitä miettii niitä ja ei ehdi olemaan onnellinen kun stressaa niitä tekemättömiä juttuja.Päätin siis hoitaa ne tekemättömät pikku asiat. Tein siis taas listaa ja hoidin asiat pois päiväjärjestyksestä. Kun niitä hoidettavia asioita taas tulee lisää niin hoitaa ne mahdollisimman pian tieltä pois. Mun yks huono puoli on se, etten jaksais millään odottaa jos joku asia ei suju silleen "kuin rasvattu" :)...mutta tuossakin on ollut itsetutkiskelun paikka. Kaikki asiat ei aina hoidu tuosta noin vaan.Asioiden hoidossa voi olla muuttuvia tekijöitä mukana. Tärkeintä on säilyttää maltti ja olla stressaamatta. Asiat hoituu kyllä, se on varmaa. Sillä aikaa voi aina keskittyä nauttimaan elämästä.
 
Liiku enemmän! Kun kävelee 10 000 askelta päivässä pysyy kunnossa ja mieli on parempi. Kävellessähän sitä ajattelee paljon kaikenlaista. Ne ajateltavat asiat on juuri sitä omaa sisäistä ääntä, mitä kannattaa kuunnella. Samalla voi saada ahaa-elämyksiä ja puhdistaa sielua.
 
Ole aktiivinen ja piristy! Sillä mitä teet joka päivä on enemmän merkitystä kuin sillä, mitä teet silloin tällöin. Käyttäydy kuten haluat tuntea. Tee aktiivisesti asioita jotka saa sut paremmalle mielelelle (siivoa vaikka ne sekaiset vaatekaapit tai istahda hetkeksi alas ja lue kirjaa). Hymyile itsellesi aamulla peilin kautta. Toimiii!!!

               
 
Muista rakkaus! Muista rakastaa ihmisiä, jotka on sun lähellä. Näytä se, että rakastat. Pienet rakkaudesta lähtevät teot piristää sua itseääkin. Tuun aina uskomaan siihen, että kun laitat hyvän kiertämään niin se tulee sulle moninkertaisesti takaisin!
 
Luo enemmän myönteisiä tunteita! Ajattele positiivisesti. Ei jää miettimään ja murehtimaan tapahtuneita (negatiivisia) asioita niin pärjää paremmin ja on pirteämpi. Anna anteeksi ihmisille, jotka on satuttaneet sua! Tuon asian itse kun oivalsin, niin mun on ollut helpompi hengittää ja elää elämää. Elämässä voi tapahtua kauheita asioita, mutta uskon, että anteeksi antamalla voi päästä pitkälle. Kun luo itselleen positiivisia ja myönteisiä tunteita niin sehän ihan varmasti lisää omaa elämäniloa, nautintoa, innostusta, kiitollisuutta, läheisyyttä ja ystävyyttä. Kaikki on yhteydessä toisiin, eiks niin :)?
 
Olen päättänyt tähdätä korkealle! Tämä asia on monesti mietityttänyt mua. Ei kaikki halua tähdätä korkealle(ja joillekin se korkealla oleminen on jotain muuta mitä itse ajattelen asiasta)..tiedän ihmisiä jotka on kaupankassalla töissä, on perhe ja niin tavallinen elämä kuin olla ja voi. Ja silti nämä ihmiset on onnellisia eikä tähtää yhtään mihinkään. Mulla on aina ollut joku tunne kun oon saavuttanut jotain, että tämä ei jää tähän. Kunnianhimo on kasvanut iän myötä.Nuorena en uskaltanut, mutta nykyään mua ei haittaa pätkän vertaa vaikka vähän joudun häpeämään itseeni. Ihan sama, elämä on lyhyt ja pitää ainakin yrittää saavuttaa se, mitä haluaa. Pitää myös uskaltaa pyytää apua. Mulla on paaaljon asioita mitä en vielä osaa, mutta haluan osata. Eli aion pyytää apua ihmisiltä, jotka osaa tehdä asioita mitä minäkin haluan tehdä/osata. Tähän liittyy mun mielestä myös epäonnistumisen ilo eli se, että epäonnistuu jossain ja pääsee sen yli nopeasti. Epäonnistuminen vapauttaa pelosta (siksi minä uskallankin yrittää) ja uskaltaa taas yrittää vaikka oliskin saanut näpeilleen aiemmin. Minä haluan nauttia elämästä ja siitä että saan jotakin aikaiseksi.
 
Kirjassa oli hyvä ohje: perusta blogi. Kirjoita sinne paljon :)! Mulla on jo blogi ja päätinkin nyt kirjoittaa ainakin viikon ajan joka päivä tänne. Vaikka edes yhden lauseen, mutta kuitenkin.
 
                
 
Ota rennommin! Hakuna matata! Oon harjoitellut tätä; meidän kämppä oli ihan järkyttävän siivon vallassa (=Peppi levitellyt kaikki tavarat hujan hajan) ja päätin olla stressaamatta asiasta. Istahdin sohvalle ja katselin "Silta"-sarjaa hyvin rentoutuneessa mielentilassa. Siivoilin sitten illalla sotkun kun oli sellainen rennompi olo.
 
Aion myös tavata ystäviä paljon. Ne tuottaa mulle iloa. Aion järjestää ensi vuoden puolella tyttöjen illan, johon kutsun kaikki mahdolliset ihanat tytöt(=naiset) jotka tunnen! Mulla on monta "projektia" tiedossa. Ne kaikki liittyy siihen, että elämästä (omasta ja muitten) tulis onnellisempaa ja ihanempaa! Kerron kyllä niistä sitten aina kun ne on ajankohtaisia (voitte olla varmoja etten mää pysty pitämään turpaani tuollaisista asioista kiinni)! Omaa onnellisuutta lisää myös se, että tekee toiset onnelliseksi!
 
Robert Browning on kerran sanonut näin:
 
"Mutta ihmisten pitäisi aina kurottaa pidemmälle kuin mihin hän ulottuu, miksi muuten taivas olisi olemassa"
 
Viisas mies.

Kommentit

Suositut tekstit