Tiger cake for the ladies :)





Päätinpä tänään täräyttää maanantain kunniaksi tiikerikakun. Tiikerikakku on niin hyvvää. Ohje mulla on ollu jo vuosia joten ei oo mitään hajua mistä se on. Ohjeen oon saanut mun äidiltä. Mää en tajua kun mulla on hävinnyt sellanen pitkulanmallinen kakkuvuoka. Tein tuon kakun sitten mun kakkupohjavuokaan. Ei kai se makuun vaikuta :)

Tässäpä mun äidiltä saatu tiikerikakunohje:


200g voita tai margariinia

2 dl sokeria
3 kananmunaa
3 dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta
2 tl vanilliinisokrua
1/2 dl kaakaojauhetta (sitä oikeen tummaa)
1/2 dl maitoa tai kermaa

1. Voitele ja jauhota korppujauhoilla kakkuvuoka (tilavuus 1,8 l). Vaahdota huoneenlämpöinen rasva ja sokeri. Lisää vaahtoon huoneenlämpöiset munat yksitellen hyvin vatkaten. Sekoita vehnäjauhoihin leivinjauhe ja vanilliinisokeri. Lisää jauhoseos taikinaan ja sekoita tasaiseksi. Ota taikinasta noin 1/3 erikseen kulhoon. Sekoita siihen kaakaojauhe ja maito.

2. Levitä puolet vaaleasta taikinasta vuokaan. Kaada vuokaan tumma taikina ja päällimmäiseksi loppu vaalea taikina.

3. Nostele taikinaa lusikalla, jotta taikinakerrokset sekoittuvat tiikerin raidoiksi. Tasoita taikinan pinta ja vedä keskelle taikinaa vako, jolloin kakku kohoaa tasaisemmin.

4. Paista 175 asteessa uunin alimmalla tasolla noin 50 minuuttia. Varmista kakun kypsyys tikulla. Kumoa tiikerikakku vuoasta hieman jäähtyneenä.









Kommentit

  1. Tikrukakku on kyllä ihan kakkujen parhaimmistoa. Joskus olen vaihtanut seossuhteen niin päin, että vaaleaa taikinaa on ollut vähemmistönä. Neekerikakuksi sitä sitten kutsuttiin, eikä tässä ole rasismin häivää. Tumaihoiskakku olis kuulostanut niin tyhmältä :D.

    VastaaPoista
  2. Pitääpä testata seuraavan kerran noin :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit