Maailman helpoin mustikkapiirakka ja vaniljakastike !



Oon tänään ollut tosi reipas ja kirjoittanut yhden koulutehtävän valmiiksi. Siihen meni aikaa sellaset neljä tuntia ja olin "pikkasen" helpottonut sen kirjoitusurakan jälkeen. Päätä särki ja kahvia piti juoda et aivot toimii :). Oon myös tehnyt ihan oikeita töitä tänään. Tulin kotiin tuossa vähän aikaa sitten ja päätin hemmotella itseeni tämän urakan jälkeen. Olin eilen mun frendin luona ja syötiin ihanaa puolukkapiirakkaa (syötiin myös pizzaa ja juotiin limsaa...ja katottiin Putousta :). Koska se puolukkapiirakka oli niin hyvää niin pyysin mun frendiltä siihen reseptin. Tää resepti on alunperin Pirkka lehdestä ja tää on kyllä tosi helppo tehdä. Mulla ei ollu puolukoita niin tein tämän mustikoista. Ah ja ah :)! Innostuin vielä tekemään ihan ite myös vaniljakastikkeen ja bueno, se oli vähän niinku kirsikka kakun päällä tai piste iin päällä :) :)


Jaan nyt teille nämä reseptit, jotta tekin saatte kokeilla näitä ja todeta ne hyviksi :)!

Mustikkapiirakka (n.12palaa):

Pohja:

2 dl vehnäjauhoja
1/2 dl ruisjauhoja (tai ruisleseitä...minä laitoin näitä leseitä)
3/4 dl sokeria (mulla tais humpsahtaa pikkasen enemmän)
1 1/2 leivinjauhetta
1 kananmuna
75g voita sulatettuna
1 dl maitoa

Pinnalle: mustikoita tai puolukoita tai mansikoita...viinimarjatkin vois olla hyviä :)
(Kun olin mustikat levittänyt pohjan päälle, heitin kevyesti sokeria niiden päälle)

Muruseos:

2 dl ruis- tai kaurahiutaleita (mulla oli vaan neljän viljan niin laitoin niitä)
3/4 dl sokeria
1 tl vaniljasokeria
1/2 dl sulatettua voita

1. Sekoita pohjan kuivat aineet keskenään. Lisää muna, rasva ja maito. Sekoita taikinaksi.
2. Levitä taikina piirakkavuokaan (halkaisija26cm) ja lisää sen jälkeen jäiset marjat siihen päälle.
3. Sekoita muruseoksen kaikki ainekset keskenään ja levitä mustikoiden päälle. 
4. Paista 200 asteessa noin 25 min.

Vaniljakastike:

3 dl maitoa
1 kananmuna
2 tl sokeria
2 tl perunajauhoja
2 tl vaniljasokeria

Sekoita kaikki muut ainekset kattilassa paitsi vaniljasokeri. Hämennä seosta koko ajan miedolla lämmöllä. Katso ettei seos kiehu. Kun seos sakenee niin mausta vaniljasokerilla. Laita altaaseen kylmää vettä ja anna vaniljakastikkeen jäähtyä ja maustua siellä. 

Nautiskele ! 

ps. Taidanpa hakee toisen palasen tätä jumalaista piirakkaa ja vaniljakastiketta ;)

Ihanaa sunnuntaita !




Kommentit

Suositut tekstit