KonMari: siivouksen elämänmullistava taika!

Voi että...oon niin onnellinen, että sain tuon kirjan hyppysiini. Inhoan yli kaiken kotona sellaista pientä sälää, lippuja ja lappuja, pieniä tavaroita ja epäjärjestystä. Oon joskus miettinyt et heitän kaiken roskiin ja aloitan ihan tyhjältä pöydältä :). Vihaan niitä käyttämättömiä tavaroita, joita vaan säilytetään siksi, että "jos joskus" niitä tarvis.

Sillon kun me muutettiin tähän uuteen asuntoon kaikki sanoi, että "ihanaa kun teillä on kaappitilaa"...niin, onhan se ihanaa, että on kaappeja mihin tunkea tavaraa. Mutta miksi? Miksi mun pitää säilyttää kaapeissa tavaraa mitä en käytä.

Tuo kirjan lukeminen vastas mun kysymyksiin! 

Muistan kun erosin mun ex miehestä niin me puhdistettiin meidän taloa kaikesta turhasta. Poltettiin jopa meidän keittiöntuolit, koska molemmat oli inhonneet niitä aina :D. Silloinkin oli siisti katsoo roskakasaa, joka iloisesti paloi tuhkaksi meidän pihalla. Sinne meni.Ei tuu ikävä.

Silloin myin myös mun Muumimukikokoelman ja Iittalan astiat ja paljon muuta. Se ei edes harmittanut...tuntui hyvältä vaan! Eikä oo harmittanut jälkikäteenkään.

Oon joka muuton yhteydessä karsinut mun tavaroita. Annan yleensä pois käyttämättömiä tavaroita frendeille tai vien kierrätykseen tai myyn kirppiksellä.


Kirjassa Konmari kertoo, miten päästä eroon KAIKESTA turhasta ja miten saa asunnon pysymään AINA siistinä. Jopa sellaisen ihmisen, joka on aina ollut sotkuinen :).

Samalla siinä siivotessa ja karsiessa tavaraa puhdistuu myös sielu.Voiko olla parempaa?

Itse aloitin siltä seisomalta tavaran karsimisen. Oikeasti tarvisin yhden päivän siivoamiseen, mutta kun mulla on tuo rakas lapsi, niin en ihan onnistunut yhdellä kertaa karsimaan koko taloa. Ja pitää vissiin kysyä tuolta mieheltäkin, että osallistuuko se tähän karsimishommaan :D. Kirjassa muuten neuvotaankin tekemään siivous kerralla, eikä esim. huone kerrallaan.

Esimerkiksi mulla on ihan älyttömästi dvd leffoja. Ne on ollut vaan varastossa viemässä tilaa. Miksi en siis antais niitä pois, jos en tee enää niillä mitään? Kirppiksellä ne ei mene kaupaksi koska nykyään moni katsoo leffat netistä. Niinkuin minäkin.

Ainut miinus kirjassa on se, että siinä ei puhuta kierrättämisestä mitään.Meikäläinen ei ainakaan heitä hyvää tavaraa roskiin vaan annan ne mielellään pois, koska en niitä itse tarvitse. Keräsinkin eilen jo laatikollisen tavaraa frendeille annettavaksi pois :).Vaatteet joita en käytä lähtee tietysti konttiin, ellei frendeille kelpaa.

Tuo kirja on kyllä pelastus. Pääsen eroon kaikesta siitä pikkusälästä mitä inhoon. Saan kaapit järjestykseen ja mikä parasta...mulla on ehkä pian kaappeja mitkä on täysin tyhjiä :D!

Lukekaa kirja jos kiinnostaa tavarasta eroon pääseminen ja samalla sielun puhdistus :). Nyky-yhteiskunnassa suositaan "osta osta lisää tavaraa"-mentaliteettia, mutta nyt loppui tässä talossa turhan krääsän kerääminen kaappeihin!

Alla kuvia meidän tavarapaljoudesta ja mun vaatekaapeista. Otan teille "jälkeen"-kuvat kun tämä siivous on ohi niin näette millaiseen lopputulokseen oon päätynyt.

Ihanaa!!!

















Kommentit

  1. Heippa.Ajattelin jättää puumerkin että kävin sivuillasi.eksyin Konmarin googlauksella kun haaveilen kirjaa itselleni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehdin antaa kirjan jo pois..eteenpäin niinkuin kirjassa neuvotaan :). Oikeasti kannattaa yrittää saada kirja itselle luettavaksi, se kyllä muuttaa omaa käsitystä "romun" keräämisestä. Mulla edelleen (tein siivouksen siis keväällä) kaapit on järjestyksessä ja kaikki ylimääräinen loistaa poissaolollaan. Ainoastaan olen hankkinut muutamia astioita meille.Ja tietysti joitain vaatteita ja kenkiä, mutta niitäkin vain tarpeeseen. Mutta joo, suosittelen kirjaa suurella sydämellä :D!!!!

      Poista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit