Collect moments not things !!!

Mää en varmaan oo koskaan kertonut mistä mun blogin nimi tulee ? 

Työskentelen sossualalla ja sellasten perheiden kanssa joilla on ongelmia (esim. päihdeongelma tai mielenterveysongelma). Kohtaan näissä perheissä nuoria, jotka on monesti aivan hukassa omassa elämässään. Näillä nuorilla on paljon poissaoloja koulusta, vapaa-aika menee yleensä kavereiden kanssa hengaillen ja tulevaisuudesta ja tai jostain mukavasta ei osata haaveilla. Oon aina miettinyt, että ois ihanaa kun vanhemmat vois huostaanottaa. Koska jos nuorella on ongelmia esim. koulussa niin se aina/yleensä johtuu siitä, että vanhemmilla on jokin kriisi meneillään (esim. just se päihdeongelma). Kohtaan työssäni vanhempia jotka ei ymmärrä syy-seuraussuhdetta. Ne ihmettelee "miks meidän "Pekka" ei käy koulua tai jos se sinne jaksaa mennä niin se vaan nukkuu siellä tai häiriökäyttäytyy".... jos ne on itse ryypänny viikkotolkulla, ehkä metelöineet kotona tai sitten ne on viihtynyt kaikki illat kantapubissa ja kukaan ei oo katsonut "Pekan" perään (millon se syö, nukkuu, näkee kevereita jne.....toisin sanoen ketään ei oo kiinnostanut missä "Pekka" menee). Monesti nuoret ihmetteleekin et miks ne sijoitetaan johonkin laitokseen kun se oikea syy löytyy niistä vanhemmista jotka on aiheuttanut sen nuoren ongelmat olemalla idioootteja.Eli siis lakia pitäis muuttaa ja saada laki, jossa huostaanotetaan vanhemmat, jotka ryyppää, käyttää aineita tai ovat mielenterveysongelmaisia. Tai vastaavasti KOKO perhe huostaanotetaan ja hoidetaan siinä sitten vanhempien ongelmia sekä huolehditaan siitä, että perheen lapset saa kasvaa turvallisessa ympäristössä.

Kyllähän minä kuitenkin tiedän myös sen, ettei koko maailmaa voi pelastaa. Mutta pienistä asioista se lähtee.

Tee asiat niin kuin haluaisit muiden tekevän sulle.Yksinkertaista.

Miten tämä kaikki liittyy mun blogin nimeen? Lupaan sen selvittää tämän kirjoituksen lopussa :) !!!

Kun oon tavannut työn kautta näitä "haavoilla olevia" nuoria niin oon tehny sen huomion, että näistä jokaisella on huono itsetunto. Sitä itsetunnon puuttumista on peitelty sillä, että vedetään röökiä & juodaan viikonloppusin kaljaa (ja mikä mulle oli uus tieto...niin näitä päiväkännejä...eli lintsataan koulusta, mennään jonku kaverin luo juomaan kaljaa/sidua/viinaa päivällä ja kas, sitä ollaanki selvitty sitten illaksi kotiin...) ja ollaan niin perkuleen "kovia" et ihan pelottaa (lol). Sitten kun oon nänhyt näitä nuoria ja jutellut & kunnellut heitä niin aina sieltä sitten löytyy se syy omaan käyttäytymiseen... "mutku ei munsta oo mihinkään" "ei mun mutsia kiinnosta miten mun käy" "ei mua kiinnosta tulevaisuus kun nyt on jo vaikeeta" jne.jne.jne.

Mää oon aina ollu sellanen positiivinen hihhuli :). Eli uskon siihen, että kaikki asiat menee niin niinku niiden pitääkin mennä. Asioilla on tarkotus tapahtua (vaikkei sitä sillä hetkellä tajuakkaan et miks). Ja kaikki muuttuu hyväksi loppujen lopuksi jos uskot siihen !!! Toivoa/unelmia ei saa koskaan menettää !!! Niihin kannattaa uskoa ihan vaikka lapsenomaisesti !!! Muutos on mahdollinen !!! (alan kuullostaa sellaselta jenkkiläiseltä lifecoachilta)

Käytän työssäni nuorten kanssa "pilvettömien päivien päiväkirjaa", johon nuori kerää juttuja itsestään. Ne on sellasia positiivisia juttuja. Unelmia. Ja välillä siellä pohditaan esim. päihteitä ja niiden vaikutuksia jne. sellasta ns. vakavaakin juttua. Sitten kun mun työ perheessä loppuu niin annan päiväkirjan nuorelle, jotta hän voi siihen aina palata kun on huono päivä :) !!! 


Oon miettinyt et kehittelen sellasen vanhempien oman kirjan, johon vanhemmat voi kerätä omia juttujaan. Monesti kun asioita tajuaa vasta kun on "mustaa valkoisella".


Aloitin mun blogia kirjottaa vuonna 2010 ...tai no kirjottaa ja kirjottaan...mulla oli tosi paljon väliä etten kirjottanut mutta viime keväänä sitten innostuin kirjottaan enemmänkin. Olin jo sillon 2010 käyttänyt silloisessa työssä (koulukurre) jonkin verran tätä "pilvettömien päivien päiväkirjaa" ja siitä tämä mun blogin nimi sitten tuli. Halusin itselleni oman päiväkirjan mihin voin kerätä mulle tärkeitä asioita. En mää kyllä tiiä miten tärkeää on ottaa kuva kengistä ja laittaa se tänne :) ,mutta kyllä uudet & ihanat tennarit saa mut aina hyvälle tuulelle :) !!! 


Pitäisköhän mun kirjottaa vielä erikseen sellanen lifecoachausjuttu itsetunnosta :) kun nyt kerran pääsin vauhtiin ja pidän sitä kuitenkin tärkeenä asiana....hmmm... pitää laittaa mietintämyssyyn :) ?!? 



Tässä siis tarina mun blogin nimen synnystä :) 



Mukavaa keskiviikkoa beibet :)





Kommentit

Suositut tekstit