Huomenta :)


Heräsin puol viis ja ei nukuta. Nyt kello on 06:15 ja mietin et lähtisinkö Stadikalle uimaan, ennen ku meen töihin ?!? Elämän suuria kysymyksiä :)

Oon käyttänyt kerrankin aikani johonkin järkevään ja oon tutkinut tämän mun kilpirauhasen vajaatoiminnan juttuja. Esimerkiksi et miten mun kannattais syödä ja mitä vitamiineja mun täytyy saada, että se edesauttas mun olotilaa. Tulipa tuossa myös mieleen se, että lääkärissä mulle ei oo puhuttu ruokavaliosta mitään sillonku mulla todettiin tää vajis :(. Kirjotettiin vaan resepti lääkkeisiin ja käskettiin käydä (näin aluksi) 3kk:n välein verikokeessa. Taas oon ite ottanu selvää. Tämmönenhän on ihan perseestä.

Suurin osa netistä löytyvistä ruokavaliojutuista kertoi sen että gluteenia kannattaa välttää. En tiedä miksi, mutta oon muutenkin yrittänyt välttää sitä. Ja ihan jo tuo mun noudattama Dukanin dieetti kieltää gluteiinin (tai siis siinä pyritään välttämään sitä). Tämmösen listauksen tein ruoka-aineista mitä kannattaa syödä kun kilpirauhasen vajaatoiminta on:

* kotimaiset marjat ja hedelmät
* vihannekset ja juurekset
* pähkinät ja siemenet (näissäkin on tiettyjä rajoituksia)
* tuoreruoka
* kylmäpuristettu kookosöljy
* kala  -varsinkin merikala
* kananmuna, merilevä (hillitysti) ja maustamaton jogurtti
* D-vitamiini
* B12-vitamiini
* omega-3rasvahapot, seleeni, magnesium

Sitten tässä vähän listaa mitä ei kannata syödä (tai siis välttää):

* prosessoitu ruoka, einesruoat
* liika tyydyttynyt rasva
* liika alkoholi ja kahvi
* teollisesti prosessoitu sokeri ja vilja
* grillatut, savustetut, käristetyt ruoat

Kilpirauhasen vajaatoiminnasta löytyy netistä paljonkin juttua ja ainakin meikäläinen huomas, että monissa jutuissa sanottiin samaa tuosta ruokavaliojutusta. Tuo B12 vitamiini on oikea "muistivitamiini" ja meitsi ainakin suosittelee kaikille vajiksesta kärsiville sitä. Mun vajis aiheuttaa mulle (siis hoitamattomana) sellasta ärsyttävää katkopuhumista...ja muistiongelmia. Nuo on tosi ärsyttäviä kun yrittää puhua, mutta siitä ei perkele tuu mitään. Se ei oo änkyttämistä ja vaan ainakin minä haen vähän niinkö sanoja. Ihan kuin mää en muistais sanoja. Huonona päivänä vituttaa puhuminen. Mutta siis B12 vitskua naamaan ja johan muistiosat aivoissa kiittää :) :) 

Omaa kroppaa kannattaa aina kuunnella. Joillekin sopii joku mikä ei toiselle sovi. Siksi kannattaakin herkästi kuunnella omaa kroppaa.

Nyt minä juon kupin kahvia. Otan omega3 rasvahappoja ja pakkaan laukun ja lähden uimaan :)

Mukavaa tiistaipäivää itse kullekin säädylle :) !!!


Kommentit

  1. Noi ruokajututhan on vähän semmosia, että samat suositukset löytyy ihan mille vaan sairaudelle tai oireelle, mitä googlettaa. Yleissääntöjähän nuo on; noudata terveellistä ruokavaliota. Ja niinhän se auttaa moneenkin juttuun, että syö terveellisesti, liikkuu ja käyttää tarpeen mukaan lisävitamiineja yms.

    -K

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit