Jalmari Helander ... go Jallu go :) !


Jalmari Helander on 37 vuotias elokuvakäsikirjoittaja ja ohjaaja. Kaikki varmaan muistaa Jalmarin ekan pitkän leffan Rare Exports. Jalmari sai tuosta leffasta paras lavastus- Jussipatsaan. Itse oon kattonu leffan ja onhan se hyvä. Siitä ei pääse mihinkään.

Munsta on aina hienoo kun jollain ihmisellä on jokin hieno kyky tehdä jotain. Niinku nyt esim. Jalmarilla on kyky kirjottaa leffaa ja vielä ohjata se :). Voi, kunpa minäkin löytäisin itsestäni sen kyvyn jolla voisin toteuttaa itseäni.

Oon saanu sellasen kuvan lehtijuttujen perusteella, että Jalmari on ollu koulukiusattu koska on ollu "erilainen" nuori. Mun mielestä on just niin siistiä, että koulukiusattu voi näyttää keskisormee kiusaajille ja kysyä et "mites se sun elämä?". Jalmaria kun viedään nyt ihan Hollywoodiin asti. Ja ihan ansaitusti. 

Jalmaria on pyydetty Hollywoodissa ihan hulluna ohjaamaan/käsikirjoittamaan leffoja, mutta jätkä ei oo lähteny siihen mukaan. Ajatelkaa. Ne hollywoodtyypit tuputtaa sille rahaa ikkunoista ja ovista, mutta Jalmari se vaan pysyy itselleen uskollisena ja on jättänyt nuo pyynnöt oman arvoonsa. Ihan tajutonta.

Jalmari haki aikoinaan taideteolliseen, mutta ei päässyt sisälle. Jalamari kuitenkin opiskeli sitten leikkaajaksi amiksessa,siellä koulutettiin porukkaa Ylelle. Jalmari ei ilmeisesti ollu mikään luokan priimus vaan on sanonut esim. Suomen Kuvalehden haastattelussa näin kouluajastaan:

”Puolitoista vuotta aiheutin siellä pahennusta. En mä koulutushetkissä ollut mukana, lähinnä käytin kalustoa, mutta kyllä siinä paljon oppi ja sai kontakteja.”

Jalmari on kirjoittanut seuraavan käsikirjoituksen valmiiksi. Sen pääosaan on kiinnitetty Samuel L. Jackson. Ei mitenkään huonosti. Vai mitä ?

Meikäläinen nostaa peukut pystyyn Jalmarille. Tiedän, että Jalmarista tullaan kuulemaan vielä monet, monet kerrat :) !!!

Alla vielä (mun mielestä) Jalmarilta hienosti toimintaleffoista kerrottu ajatus:

”En pidä muniinpuhaltelusta. Mä haluan nähdä jotain ihmeellistä. Siksi mä tykkäsin Tintti-elokuvasta. Se on iso seikkailu, jossa jokaisen toimintakohtauksen aikana tapahtuu lisää. Aina on joku lisäjenga. Tuleeko tuolta mäkeä alas kokonainen talo? Kyllä tulee! Just näin.”


Kommentit

Suositut tekstit