Minä aloitin dieetin ! Dukan dieetin !

Meikäläinen joka inhoo jo sanaa dieetti on alkanut Dukan(in) dieetille. En tiiä pitääkö siitä puhua Dukan dieettinä vai Dukanin dieettinä. Ihan sama :). Mut dieetillä ollaan. 

Mua ahdisti/ahdistaa mun vartalo tai oikeestaan mun mahaläskit. Oon sellanen et lihoan aina mahankohdalta.Sen jälkeen tulee perse ja reidet. En todellakaan aio puottaa mitään 10kiloa vaan ihan ois tarkoituksena pudottaa 5kiloa, siis siihen painoon mikä munsta tuntuu ja näyttää hyvältä. Oon lihonnut tässä viime syksyn ja tämän kevään aikana sen 5 kiloa. Ja koska oon lyhyt ihminen niin se näkyy minussa heti :(. Ja mua on ahdistanut kun en oo kunnolla mahtunut mun farkkuihin ja oon joutunut peitteleen mun lihonnutta maha-aluetta huppareilla ja löysillä paidoilla. Mua niin ärsyttää kun tässä on päässyt käymään näin. Oon mielummin jäänyt sohvalle makaamaan kun lähtenyt lenkille tai uimaan tai salille. Tietysti edelleenkin mun kilpirauhasen vajaatoiminta on vaikuttanut mun kroppaan sekä mieleen, mutta se ei tietenkään oo syy sille, että jää sohvalle makoileen. Ja oon sellainen tunnesyöppö. Tykkään ruoasta ja munsta on ihanaa syödä kaikkiin mahdollisiin tunteisiin...hyviin ja huonoihin tunteisiin. Oonhan myös käynyt joka päivä mun herrasmieskoiran kanssa lenkillä niin se ei oo ollut riittävää, koska oon syönyt miten sattuu.Mut nyt riittää. Ja oon vakaasti aikonut nyt onnistua tässä.

En kyennyt ottamaan kuvaa itsestä alusvaatteissa mutta painon uskallan täällä kertoa...eli mun lähtöpaino 54,3kg. Mun normaalipaino on sellaset 49kg, jolloin tunnen itseni normaaliksi, joten siihen on päästävä! Seuraavan kerran punnitsen itseni tiistaina jolloin oon syönyt sen 5 päivää pelkästään proteiinipitoista ruokaa.

Oon aiemmin laihtunut Painonvartijoitten pisteiden avulla ja edelleen koen, että niiden systeemissä on järkeä, mutta nyt haluan kokeilla jotain uutta ja sellaista joka antaa nopeasti tuloksia. Koska olen ihminen, joka saa kiksit siitä että tuloksia näkyy pian niin siksi valitsin Dukanin dieetin. Ja siksi, että siinäkin saa sitten loppujen lopuksi syödä paljonkin(tai siis eri ruoka-aineita), mutta kohtuudella. Pystyn elämään ilman makaroonia ja riisiä, mutta pottuja mun on vaan joskus saatava :). Ja joskus on pakko saada pizza tai hampurilainen (varsinkin sellanen oikean grillin hampurilainen....aurajuustolla ja kokolihapihvillä).

Tutkin netistä erilaisia dieettejä ja en halua tehdä mun dieetistä mitään kärsimysjuhlaa niin siksi valitsin tämän Dukanin. Tykkään syödä kalaa, kanaa,lihaa ja kananmunia. Tykkään myös kasviksista. Parsa on huippua ja kukkakaali myös. Kurkkua ja tomaattia voisin syödä joka päivä ja joka aterialla :).

Kerron hieman tästä Dukanin dieetistä. Siinä on 4 vaihetta ja ne menee näin:



Vaihe 1: Hyökkäysvaihe
Dukanin dieetin ensimmäisen vaiheen teema on hyökkäys. Tuolloin ruokavaliossa on sallittuna vain proteiinipitoiset mahdollisimman rasvattomat ruoka-aineet eli mm. lihaa, kanaa ja kalaa, äyriäisiä sekä rasvattomat & sokerittomat maitotuotteet. Joka päivä syödään myös 1,5 ruokalusikallista kauralesettä (esim. rasvattoman maitorahkan joukkoon). Paino putoaa tässä vaiheessa jopa rajusti ruokavalion nesteitä poistavan vaikutuksen vuoksi. Tästä syystä on erittäin tärkeää juoda paljon vettä. Tämä vaihe kestää 1-10 päivää ja tässä vaiheessa suositellaan liikkumaan 20 minsaa päivässä(esim. ihan vaikka reipasta kävelyä). Itse ajattelin olla nyt 5 päivää pelkällä proteiinilla ja sitten syödä vähän kasviksia.
Vaihe 2: Pudotusvaihe
Dukanin dieetin toisessa vaiheessa ruokavalioon lisätään vuoropäivin myös kasviksia. Salittuja kasviksia on: tomaatti, kurkku, retiisi, pinaatti, parsa, purjo, vihreät pavut, mangoldi, sienet, selleri(yök), fenkoli, salaatti, munakoiso, kesäkurpitsa ja paprika. Myös punajuurta, porkkanaa ja artisokkaa saa syödä kunhan ne ei kuulu joka aterialle. Kauralesettä otetaan 2 ruokalusikallista joka päivä. Tässä vaiheessa tavoitteena on pudottaa painoa omaan tavoitteeseen, jonka vuoksi tämä vaihe voi kestä pitkäänkin(riippuu siis siitä kuinka paljon on ylipainoa). Tarkan ruokavalion lisäksi dieetin ohessa on hyvä harjoittaa päivittäin kevyttä aerobista liikuntaa noin 30 minuutin verran. Pudotusvaiheen kesto riippuu omasta tavoitteesta. Paino tippuu tässä vaiheessa noin kilon viikossa. Jos paino meinaa jumittaa, kannattaa tuplata tuo liikunnanmäärä. Helpointa tässä pudotusvaiheessa on siis syödä joka toinen päivä pelkkää proteiinipitoista ruokaa ja joka toinen päivä siihen lisättynä kasviksia.
Vaihe 3: Tasausvaihe
Tasausvaihe aloitetaan Dukanin dieetissä oman tavoitepainon saavuttamisen jälkeen. Tämä vaihe on yksi kriittisimmistä dieetissä, koska tavoitepainoon pääsemisen jälkeen paino alkaa helposti kavuta takaisin lähtöpisteeseen. Tämä vaihe kestää kymmenen päivää jokaista pudotettua kiloa kohti. Jos olet laihduttanut 10 kiloa niin silloin tasaillaan reilut 3 kuukautta. Eikö vaan :)? Tässä vaiheessa ruokavalioon otetaan laajemmin eri elementtejä mm. kevyesti leipää ja hedelmiä(mutta ei mielellään banaania,vinirypäleitä tai kirsikoita). Muistetaan edelleen syödä se 2 ruokalusikallista lesettä päivässä. Myös ns. juhla-ateria on sallittu 1-2 kertaa viikossa.Itse ajattelin pitää sellaisen  "herkkupäivän" kerran viikossa. Se mielestäni riittää mulle. Täysin proteiinipitoisista päivistä ei luovuta, mutta niiden määrää vähennetään yhteen tai kahteen viikossa. Säännöllinen liikunta jatkuu myös tasausvaiheessa ja se voi olla vähintään 25 minuuttia reipasta kävelyä.
Vaihe 4: Ylläpito
Ylläpitovaihe on Dukanin dieetin viimeinen vaihe ja aktiivisen dieetin jatkuva osa. Dukanin dieetti ei siis lopu tavoitteiden saavuttamisen jälkeen vaan proteiinipainotteisen ruokavalion noudattaminen jatkuu osana laihduttajan elämää. Tässä vaiheessa ruokavaliossa ei ole enää tiukkoja sääntöjä paitsi viikossa on pidettävä yksi päivä, jolloin ruokavaliona on ainoastaan proteiinia. Tämä varmistaa ja muistuttaa, että omassa ihannepainossa pysytään myös aktiivisen dietillä olon jälkeenkin. Mutta jos alat syömään pizzaa ja hampurilaisia 6 päivänä viikossa ja syöt makuunin jättisäkin karkkia niin varmasti lihot takaisin. Järki pitää pitää päässä näissä ruokailutottumusasioissa.
Dukanin dieetistä löytyy tietoa googlettamalla. Ja tässä Pierre Dukanin viralliset kotisivut josta löytyy tietoa ja reseptejä.

Nyt mä lähden syömään kananmunan kun on pikkasen nälkä :). 

Tässä vielä kuva yhdestä englantilaisesta tytöstä joka laihdutti Dukanin dieetin avulla...noh, paljon :)!!



Kommentit

Suositut tekstit